ورزش کرمانشاه؛ هر روزش بدتر از دیروز!

به بهانه برگزاری آیین بدرقه ورزشکاران و مربیان انگشت شمار کرمانشاهی عازم المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس بر آن شدم تا شرح حال بی حال این روزهای ورزش کرمانشاه را بنگارم.

میلاد ربیع‌زاده ــ کرمانشاه را از دیرباز با تاریخ، تمدن و فرهنگ کم نظیرش، با چهره های فرهنگی معاصرش، مردمان پهلوان پرور و قهرمانش می‌شناسند، دیاری که ورزش و ورزشکار، قهرمان و پهلوان در آن آوازه جهانی داشته اما افسوس و صد افسوس که اکنون در دوران رو به افول خود به سر می‌برد.

برگزاری آیین بدرقه ورزشکاران و مربیان انگشت شمار کرمانشاهی عازم المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس در عصر روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403 به میزبانی هتل آکادمی فوتبال با حضور جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تعدادی معدود از جامعه ورزش مرا به عنوان فردی دغدغه‌مند دیارم کرمانشاه به ویژه در عرصه ورزش بر آن داشت تا شرح حالی از بی حالی این روزهای ورزش کرمانشاه را بنویسم.

از اواسط دهه 80 که به عنوان جوانی علاقه‌مند وارد عرصه ورزش شدم تا به امروز که مفتخرم به فعالیت در عرصه رسانه‌های ورزشی با تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی، حال ورزش کرمانشاه را هر روزش بدتر از دیروز می‌بینم.

ورزش کرمانشاه به واسطه داشتن ظرفیت‌های کم نظیر جوانان مستعد و غیورش و بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان رشته‌‌های مختلف ورزشی شایستگی قرار گرفتن در رده‌های بالای ورزش کشور را دارد اما دریغا که این پتانسیل‌ها رفته رفته به دلیل ضعف مدیریت، نبود برنامه مدون و عدم حمایت یکی پس از دیگری از بین می روند.

سهم کرمانشاه از دو رویداد المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس، 2 ورزشکار المپیکی(ندا شهسواری/ تنیس روی میز و آرین سلیمی/تکواندو)، 3 ورزشکار پارالمپیکی(شهلا بهروزی راد/ پارا کانو، علی الفتی و یاسین خسروی/ پارا دومیدانی) و 2 مربی(احسان امینی/ کشتی و عزت الله پرنیان/ پارا دومیدانی) است.

ندا شهسواری به عنوان بانوی پرچمدار کاروان المپیکی ایران اسلامی ملقب به کاروان خادم‌الرضا(ع) در المپیک 2024 پاریس سومین المپیک خود را در حالی تجربه کرد که بارها با گلایه از وضعیت ورزش استان و شاید به نشانه اعتراض از وضع موجود ورزش کرمانشاه تصمیم گرفت در قالب ورزشکاران استان تهران راهی فرانسه شد و عجیب تر اینکه اداره کل ورزش و جوانان کرمانشاه با کج سلیقگی و یا شاید از سر لجاجت در همین آیین بدرقه کم رمق نیز نشانی از این بانوی کرمانشاهی که افتخار پرچمداری کاروان جمهوری اسلامی ایران در آوردگاه المپیک را بر عهده داشت نیاورد.

آرین سلیمی جوان رعنای تکواندو ایران نیز که به نوعی می توان وی را تک ورزشکار کرمانشاهی حاضر در المپیک پاریس معرفی کرد با بی میلی تمام و شاید تنها به احترام هادی ساعی اسطوره تکواندو ایران و رییس فدراسیون و مسعود حجی زواره کاپیتان سابق تیم ملی تکواندو و رییس فعلی هیأت تکواندو استان در این مراسم حاضر شده بود. سلیمی در آیین بدرقه رسمی کاروان ایران که 21 تیر ماه با حضور وزیر ورزش و جوانان و رییس کمیته ملی المپیک برگزار شد با نقد به مسئولان استان به ویژه مدیرکل ورزش و جوانان استان از عدم حمایت ها گلایه کرد.

نیت از یادآوری این نکات صرفا بیان دغدغه‌مندی برای ورزش استانی است که رهبر معظم انقلاب آن را سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی بیان می‌کنند، این سینه ستبر برگزفته از غیرت، شجاعت و صلابت زنان و مردانی است که نمود و بروز عینی آن را در عرصه ورزش می توانیم ببینیم اما آیا وضعیت این روزهای ورزش کرمانشاه نوید چنین صلابتی را در آینده می‌دهد؟

ورزش کرمانشاه برای باز پس گیری جایگاه خود در سطح کشور راهی جز تغییر نگرش، دمین روح تازه، اصلاح روش‌‌ها و … ندارد، اصلاحی که اولین گام آن برگزیدن شایستگان در بخش های مختلف مدیریتی آن در سطوح مدیرکل، معاونین و روسای هیات‌های ورزشی است.

نمایندگان محترم مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی باید برای حوزه مهم و اثرگذار ورزش و جوانان تدبیری اندیشیده و با برگزیدن فردی جوان، کارآمد، پرتلاش، جهادی و خوش فکر به عنوان مدیرکل در آغاز دولت چهاردهم و حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از طریق قانونگذاری، نظارت و جلب مشارکت‌های فعالین اقتصادی برای تامین نیازهای ورزش کرمانشاه، روح و خون تازه‌ای در کالبد ورزش دیار قهرمانان و پهلوانان بدمند و تزریق کنند.

جامعه جوانان مظلوم، محجوب، مقتدر و با ظرفیت استان کرمانشاه شایسته توجه و حمایت برای رسیدن به موفقیت هستند. در این مسیر مسئولان از نمایندگان گرفته تا مدیران اجرایی موظف به خدمت به آنان‌اند چرا که فلسفه خدمت و رسیدن به مناصب مدیریتی تلاش شبانه‌روزی برای مردم است، مردمی نظیر مردمان شریف کرمانشاه که از جنس شرف، غیرت، اصالت و متانت هستند.

آیین بدرقه ورزشکاران و مربیان کرمانشاهی عازم المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس به شخصه برای من که همواره دغدغه‌مند و علاقه‌مند به ورزش بوده‌ام روز ناراحت کننده و شاید به جرأت بتوانم بگویم تأسف باری بود، مراسمی که تعداد حاضران در آن را کمتر از 40 نفر تشکیل می‌دادند، حضاری که 5 تن از آنان نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بودند.

ورزش و جوانان دیار کرمانشاه با قهرمانان و پهلوانان پر آوازه‌اش در طول دهه‌های گذشته، شایسته برگزاری مراسمات با شکوهی در آینده است که در آن تعداد پرشمار ورزشکار و مربی کرمانشاهی پرافتخار مورد تجلیل، تقدیر و توجه قرار گیرند.

امیدوارم در آغاز راه دولت چهاردهم که بسیاری از مردم به ویژه جوانان به آن امیدوار و دل خوش هستند اتفاقاتی میمون و مبارکی به ویژه در عرصه ورزش و جوانان رخ دهد تا در آینده از نکات مثبت، حال خوب و افتخار آفرینی بنویسیم و بشنویم.